خواص گیاهان دارویی

زیبایی و تناسب اندام با رازیانه

نام گیاه:  رازیانه

نام انگلیسی: Fennel

نام علمی: Foeniculum vulgare

نام تیره: Apiaceae

نام های  دیگر: بادیان، رازونه، رازیانج، کلوفان، بسباس

گیاه شناسی: به زودی

خواص دارویی:

یکی از خواص جالبی که برای گیاه رازیانه گفته شده تاثیر چاق کنندگی بر روی آقایان و اثر لاغری بر روی خانم ها است، که قابل تامل می‌باشد. رازیانه چین و چروک صورت را از بین می‌برد. دمنوش برگ رازیانه شاداب کننده پوست است.  استفاده از رازیانه به صورت ضماد برای از بین بردن موهای زائد بدن بسیار مناسب است بدین صورت که بذر رازیانه را پودر کنید سپس آن را با روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید و پس از هر اصلاح به صورت ماسک روی محل مورد نظر بگذارید. همچنین این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست نیز می‌شود. ترکهای پوستی خاصل از کاهش و افزایش وزن را درمان می‌کند. برای رفع بوی بد دهان و درمان گلو درد نیز می‌توان رازیانه را قرقره کرد و یا بذر رازیانه را چند دقیقه بجوید. یکی دیگر از خواص تقویت چشم و کاهش خطر ابتلا به آب مروارید است. ریشه رازیانه دارای کومارین است که این ماده رقیق کننده خون است که استفاده از جوشانده ریشه رازیانه برای افرادی که دچار انسداد عروق و گرفتگی رگها هستند مفید می‌باشد. رازیانه به دلیل داشتن پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود. رازیانه گیاهی ضد بلغم و صفرا است. به هضم غذا کمک می‌کند. و از آن می‌توان به عنوان بادشکن و ضد نفخ استفاده کرد. برای سوء هاضمه و درد معده موثر است. رازیانه برای درمان مشکلات دستگاه تنفسی و تنگی نفس بسیار موثر است. این گیاه ادرارآور و همچنین ضد میکروب است. برای رفع سوزش ادرار مفید است. رازیانه خلط آور ملایمی است. عرق رازیانه باعث افزایش شیر مادر می‌شود. بخار حاصل از جوشاندن برگهای رازیانه در آب بیماری آسم و برونشیت را تسکین می‌دهد. جوشانده رازیانه ملین و مسهل است. برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید. برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس تخم رازیانه را دم کرده روزی 3 فنجان بنوشید. رازیانه به دلیل داشتن هورمون زنانه باعث افزایش میل جنسی زنان می‌شود.

موارد منع مصرف: مصرف طولانی مدت این گیاه باید زیر نظر پزشک انجام شود. افراد گرم مزاج باید با سکنجبین میل کنند. مصرف رازیانه در دوران بارداری اصلا توصیه نمی‌شود. ممکن است در برخی از افراد حساسیت پوستی یا تنفسی ایجاد کند. با مصرف رازیانه افراد سرد مزاج ممکن است دچار سردرد شوند. روغن حاصل از بذر رازیانه سمی است و حتی مصرف کم آن باعث ایجاد دانه های پوستی و مشکلات تنفسی و حالت تهوع شود.

طبیعت گیاه:  از لحاظ طب سنتی رازیانه گرم و خشک است و ریشه رازیانه کمی گرمتر است.

اندام مورد مصرف:  بذر رازیانه، برگ، ریشه مصرف دارویی دارید.

نحوه مصرف: مقدار مصرف رازیانه روزانه حدود 5 گرم است. که به شکلهای دمنوش رازیانه و دمنوش برگ رازیانه مصرف می‌شود؛ جوشانده، بخور، ضماد و ماسک رازیانه هم در طب سنتی توصیه شده است.

 

توجه: این مطلب به مرور زمان تکمیل و به روزرسانی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.